زبان: فارسی | نویسنده: نازی صفوی | ||
نوع فایل: PDF | |||
تعداد صفحات: 233 | |||
حجم کتاب: 918 کیلوبایت |
نام برنامه : حدیث کساء
ورژن برنامه : 1.0
برنامه حدیث کساء در بر دارنده ی متن کامل این حدیث شریف به همراه صوت برادر میرداماد است که متن ترجمه نیز در آن وجود دارد. در بخش دیگر این برنامه، فضائل ، اسرار و فوائد این حدیث ذکر شده است.
برای نصب این برنامه فایل نصبی را از لینک بالا دانلود کرده و در گوشی خود نصب کنید و بعد از نصب برنامه در قسمت منوی خود می توانید مشاهده کنید.
نرم افزار عتبات عالیات
این نرم افزار که به همت مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان تهیه شده است ، اطلاعات بسیار مفیدی را در رابطه با اعمال ، ادعیه ، زیارات ، آداب و مسائل تاریخی عتبات عالیات در اختیار مشتاقان قرار می دهد .
اطلاعات این نرم افزار تفصیلاً به شرح ذیل می باشد:
•احكام فقهىِ سفرِ زيارتى عتبات : احكام و آداب سفر ، نماز مسافر ، احكام مسجد و حرم ، نماز تحيّت مسجد ، جا گرفتن براى نماز ، حفظ حرمت مسجد و حرم ، تطهير مسجد و حرم ، خواندن نماز يا تطهير مسجد و حرم ، رفتن جنب و حائض به مسجد و حرم ، استفاده از وضوخانه مسجد ، آداب مسجد ، نماز جماعت ، اهميت نماز جماعت ، شرايط نماز جماعت ، اتصال صفوف جماعت ، مانع بين صفوف ، نماز قضا در سفر ، شركت مسافر در نماز جماعت.
•زيارت ائمه معصومين : شناخت امام عليه السّلام ، حرم امام عليه السّلام ، فضيلت زيارت ، آداب زيارت 1 ، آداب زیارت 2 ، اذن دخول هر يک از حرم هاي شريفه .
•عراق : پيشنيه عراق ، پيشينه تاريخي عراق.
•بغداد : پيشينه بغداد ، مراکز زيارتي و ديدني بغداد ، مسجد براثا ، فضائل مسجد براثا ، نواب اربعه ، حذيفة بن يمان .
نرم افزار هلال نعمت و احسان
این نرم افزار یکی از کامل ترین نرم افزار ها در زمینه ادعیه و مناجات بوده و از قابليت هاي ویژه آن مي توان به قابليت پخش اذان در حالت مخفي بر اساس افق هاي مختلف شهرهاي ايران اشاره كرد.
اهم قابليتهاي نرم افزار هلال نعمت و احسان عبارتند از :
نرم افزار هلال نعمت و احسان:
این نرم افزار یکی از کامل ترین نرم افزار ها در زمینه ادعیه و مناجات بوده و از قابليت هاي ویژه آن مي توان به قابليت پخش اذان در حالت مخفي بر اساس افق هاي مختلف شهرهاي ايران اشاره كرد.
اهم قابليتهاي نرم افزار هلال نعمت و احسان عبارتند از :
- قابلیت اجرای خودکار نرم افزار در وقت شرعی و پخش اذان برای کلیه مراکز استانی
- قابلیت نمایش اوقات شرعی کلیه مراکز استانی
- قابلیت پخش اذان صبح، طلوع آفتاب، اذان ظهر ، غروب آفتاب، اذان مغرب و نیمه شب شرعی بطور مجزا
- قابلیت پخش و نمایش ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان بهمراه سایر ادعیه مورد نیاز نظیر دعای عهد، دعای بعد از هر نماز، افتتاح، فرج، جوشن کبیر، جوشن صغیر، خمسه عشر، کمیل، توسل، مجیر، ندبه، سمات، صباح، سحر، ابوحمزه ثمالی، یستشر، مناجات امیر المومنین، دعای وداع با ماه مبارک رمضان و ...)
- قابلیت نمایش زیارات با فونت خوانا بهمراه ترجمه (زیارت امین الله، عاشورا، وارث، آل یاسین، جامعه کبیره و ...)
- قابلیت اجرای خودکار نرم افزار در وقت شرعی و پخش اذان برای کلیه مراکز استانی
- قابلیت نمایش اوقات شرعی کلیه مراکز استانی
- قابلیت پخش اذان صبح، طلوع آفتاب، اذان ظهر ، غروب آفتاب، اذان مغرب و نیمه شب شرعی بطور مجزا
- قابلیت پخش و نمایش ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان بهمراه سایر ادعیه مورد نیاز نظیر دعای عهد، دعای بعد از هر نماز، افتتاح، فرج، جوشن کبیر، جوشن صغیر، خمسه عشر، کمیل، توسل، مجیر، ندبه، سمات، صباح، سحر، ابوحمزه ثمالی، یستشر، مناجات امیر المومنین، دعای وداع با ماه مبارک رمضان و ...)
- قابلیت نمایش زیارات با فونت خوانا بهمراه ترجمه (زیارت امین الله، عاشورا، وارث، آل یاسین، جامعه کبیره و ...)
.
.
.
برنامه اذان گوی بلال
نرم افزار اذان گوی فارسی محصول بنیاد علوم و معارف اسلامی بوده و با نام بلال عرضه و پخش شده است . با این نرم افزار می توانید تلفن همراه خود را تبدیل به یک اذان گوی دقیق کنید. برنامه اذان گوی بلال قابلیت های مناسبی دارد که در زیر به معرفی برخی از این قابلیت ها میپردازیم.
قابلیت های برنامه :
- پخش اذان به صورت اتوماتیک
- قابلیت هشدار برای بیداری قبل از اذان و یا طلوع آفتاب
- قابلیت پخش 2 نوع اذان
- امکان نمایش اوقات شرعی بیش از 30 شهر از کشورمان در صفحه نمایش
- قابلیت تنظیم برای اکثر شهر ها
- امكان نمايش اوقات شرعي در صفحه اصلي
- قابليت اجرا در اكثر تلفنهاي همراه ( بعلت استفاده از تکنولوژی جاوا)
نرم افزار مفاتیح الجنان نسخه سوم
نرم افزار جامع مفاتیح الجنان شامل متن كامل ادعيه، اعمال، زيارات، ملحقات و حاشيه مفاتيح الجنان (کتاب باقبات الصالحات) می باشد.
در اين نسخه از نرم افزار که توسط شرکت مبین موبایل ارائه شده است ، علاوه بر رفع اشكالات و نواقص نسخه های قبلي امكان جستجوي كامل در كل فهرست و متون نیز اضافه شده است.
ویژگی های نرم افزار مذهبی مفاتیح الجنان عبارتند از :
• نرم افزار با زبان برنامه نویسی java تهیه شده و قابل نصب بر روی انواع گوشی های موبایل است.
• عملكرد مستقل برنامه براي نمايش و تايپ زبان فارسي (پشتيباني از زبان فارسي در تمام گوشي ها).
• پشتيباني از صفحات لمسي.
• امكان بزرگنمايي (جهت استفاده در گوشي هاي با وضوح نمایی Resolutionبالا) .
• تغيير اندازه قلم.
• ايجاد فهرست شخصي .
• امكان دسترسي سريع به ادعيه، اعمال و زيارات معروف.
• امكان استفاده از فيلتر در فهرست ها ( محدود کردن فهرست).
• سرعت بالا و حجم بسیار کم نرم افزار ( 2055 کیلوبایت).
.
.
.
نرم افزار رساله 10 مرجع تقلید
نرم افزار رساله 10 مرجع برای موبایل ، به همت مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ، در قالب ۳۳۴۶ صفحه اطلاعات شامل زندگینامه و رساله 10 تن از مراجع عظام تقلید جهت تسهیل در امور مربوط به تقلید شیعیان گرآوری شده است .
این رساله ها مربوط به مراجع عظام ذیل می باشد :
• آیت الله العظمی خامنه ای
• آیت الله العظمی بهجت (ره )
• آیت الله العظمی سیستانی
• آیت الله العظمی نوری همدانی
• آیت الله العظمی مکارم شیرازی
• آیت الله العظمی تبریزی (ره)
• آیت الله العظمی سید صادق شیرازی
• آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
• آیت الله العظمی مظاهری
• آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
تفسیر 20 جلدی المیزان نسخه 2
کوتاه از تفسیر المیزان
یکی از ویژگیهای مهمی که باعث برتری کتاب تفسیرالمیزان بر دیگر کتب تفسیری شده است، شیوه و سیره تفسیری علامه طباطبایی در سرتاسر این کتاب ارزشمند است که از آن به تفسیر قرآن به قرآن یاد میشود و در نوع خود، کمنظیر یا حتی به تعبیر برخی بینظیر است. شیوهای که علامه در تفسیر شریف المیزان از آن بهره گرفته، شیوه تفسیر قرآن به قرآن است یا همان تفسیر آیات به آیات. بدین معنا که قرآن را با خود قرآن تفسیر میکند. این شیوه هر چند میان مفسران چنان که گفته شد، کمنظیر یا بینظیر است.
سیدجواد میرخلیلی: یکی از آثار ماندگار و جاودانه علامه طباطبایی، کتاب شریف تفسیرالمیزان فی تفسیر القرآن است که آیتالله جوادی آملی درباره آن میفرماید: المیزان در میان تفاسیر چون کتاب قیم جواهر الکلام است در بین کتابهای فقه که هم کمبود گذشتگان را جبران نمود و هم زمینه تحقیق آیندگان را فراهم کرد.
شهید مطهری در مورد این تفسیر می گوید كه : « كتاب تفسیر المیزان، یكی از بهترین تفاسیری است كه برای قرآن مجید نوشته شده است . من می توانم ادعا كنم بهترین تفسیری است كه در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.» شهید مطهری معتقد بود كه این تفسیر همه اش با فكر نوشته نشده است و بسیاری از مطالب آن از الهامات غیبی است و اضافه می كند: « كمتر مشكلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده كه كلید حل آن را در تفسیر المیزان پیدا نكرده باشم.»
تفاوتهای نسخه 2 المیزان نسبت به نسخه قبلی :
1) در این نسخه قسمت جستجو بهبود محسوسی پیدا کرده و کاربر براحتی و بسرعت می تواند کلمه مورد جستجوی خود را پیدا کند . در ضمن قسمت جستجو در این نسخه بصورت فهرستی از کلمات است.
2) نسخه 2 برای گوشیهای تاچ اسکرین ( گوشیهای صفحه لمسی ) گزینه مناسبی بوده و بدین منظور گزینه های خاصی قرار داده شده است .
3) در این نسخه تمامی متن قرآن اعراب گذاری ( نشانه گذاری ) شده است .
4) در این نسخه می توانید برای بالا و پایین رفتن در متن از کلیدهای صفحه کلید گوشی استفاده کنید ( مثلا عدد 2 برای بالا رفتن در متن ، عدد 8 برای پایین رفتن و ... )
.
.
.
نرم افزار احكام همراه
داشتن یک نسخه از کتاب رساله ی مراجع تقلید در گوشی های همراه، کمک شایانی به درک بهتر و شناخت مفید تر از احکام اسلامی می کند . برنامه احكام همراه (تهیه شده توسط موسسه فرهنگی تبیان) شامل احکام شرعی و رساله توضیح المسائل 9 تن از مراجع عظام تقلید بشرح زیر مي باشد :
• امام خمینی (ره)
• آیت الله خامنه ای دامت برکاته
• آیت الله فاضل لنکرانی(ره)
• آیت الله مکارم شیرازی
• آیت الله صافی گلپایگانی
• آیت الله سیستانی
• آیت الله تبریزی
• آیت الله اردبیلی
نرم افزار تخصصی ثارالله
نرم افزار ثارالله نرم افزاری کم حجم در قالب کتاب الکترونیکی برای موبایل است .
از جمله خصوصيات اين نرم افزار قابلیت جستجوی کلمات می باشد.
اين نرم افزار با فرمت جاوا تولید شده و قابليت اجرا در اکثر گوشی های تلفن همراه را دارد.
موضوعات نرم افزار :
• حکایات از امام حسین علیه السلام
• 40 حدیث از امام حسین علیه السلام
• مختصری از زندگینامه امام حسین علیه السلام
• ثواب عزاداری و گریه برای امام حسین علیه السلام
• ذکر فواید خواندن زیارت عاشورا برای امام حسین علیه السلام
• و متن زیارت عاشورا همراه با ترجمه فارسی از زیارت عاشورا
• و …
برزخ چيست؟
برزخ فاصله ميان مرگ تا قيامت كبراست. از اين رو به اين فاصله زماني برزخ گفته اند كه حايل ميان دو نشئه و دو نوع مختلف از زندگي است: زندگي دنيايي كه ويژگي هاي آن را همه ما مي شناسيم و زندگي آخرتي كه در تبيين قرآني زندگي اي است كه جسم و ماده در آن معنا و مفهوم ديگري مي يابد؛ زيرا قرآن بيان مي دارد كه در قيامت، زمين و آسمان به زمين و آسماني ديگر تبديل مي شود: يوم تبدل الارض غيرالارض و السموات
.
آیا در برزخ خواب هست؟
در برزخ خواب به معنای دنیوی آن وجود ندارد ولی اگر عالم برزخ را با قیامت مقایسه کنیم یک نوع خواب است و فقط قیامت بیداری محض و هوشیاری خالص است در سوره کهف آیه 19 قرآن مجید میفرماید: هنگامی که قیامت برپا میشود و با نفخ صور اول همگی میمیرند و با صور دوم زنده میشوند وقتی ملائکه از مدت اقامت در برزخ از آنها میپرسند: چه مقدار در عالم برزخ اقامت نمودید؟ میگویند: گویا یک روز یا نصف روز در آنجا مقیم بودیم بنابراین اگر با دیدگاه عمیقی نگاه کنیم تمام عالم برزخ نسبت به قیامت خواب است ولی روایات آمده که بعضی از ارواح ضعیف و مستضعف که نه از عذاب برزخ برخوردارند و نه از نعمتهای آن بهرهمندند در عالم برزخ به صورت انسان خوابیده بسر میبرند و از برزخ جز یک ترسیم خواب آلودی بیش ندارند.(7)
مقدمه
حیات پس از مرگ از مشکلترین مسایل بشری و از مهمترین حوایج تاریخی انسانهاست. بشر از دیر زمان تلاش کرده تا سرنوشت پس از مرگ خویش را در یابد و پاسخی روشن به حسن کنجکاوی خود از فرجام کار جهان بدهد. سووالاتی که از اعماق روح بشری سرچشمه میگیرد همواره ذهن انسان را به خود مشغول کرده که آیا پس از مرگ شعله زندگی خاموش میشود و یا حیات با شکوهتری آغاز میگردد؟ فیلسوفان و متفکران غیر مذهبی پاسخ قانع کننده به انسان ندادهاند و البته تا حدودی عذرشان موجه است.
انسانی که در محدوده عالم ماده زندگی میکند نمیتواند عالم پس از مرگ را دریافت نماید اما فیلسوفان الهی به کمک وحی و دستیاری علم و عقل معقولترین پاسخ را به پرسشهای انسانها دادهاند که وجدان و سرشت بشر و عقل و منطق آن را تأیید میکند. از دیدگاه آنها مرگ هر چه باشد پایان زندگی بشر نیست بکله آغاز مهمترین حوادث و رویدادهاست که اولین گردنه آن زندگی برزخی آدمی است.
در این بحث نخست باید دید برزخ چیست؟ سپس به نوع زندگی برزخی و دیدگاههای مختلف پرداخت.
از كتاب و سنت استفاده می شود انسان در فاصله میان مرگ و رستاخیز زندگی محدود و موقتی دارد كه برزخ و واسطه میان دنیا و آخرت است. انسان پس از مرگ از جهت اعتقاداتی كه داشته و اعمال نیك و بدی كه در دنیا انجام داده، مورد بازپرسی خصوصی قرار می گیرد و پس از محاسبه گذرا ، طبق نتیجه ای كه گرفته شده، به زندگی شیرین و گوارا یا تلخ و ناگوار محكوم گردیده، با همان زندگی در انتظار روز رستاخیز به سر می برد.
انسان در زندگی برزخی بسیار شبیه است به حال كسی كه برای رسیدگی اعمالی كه از وی سر زده ، به سازمان قضایی احضار شود و مورد بازجویی و بازپرسی قرار گرفته ، به تنظیم و تكمیل پرونده اش بپردازد، آنگاه در انتظار محاكمه و بازداشت به سر برد.
روح انسان در برزخ به صورتی كه در دنیا زندگی می كرد، به سر می برد. اگر از نیكان است، از سعادت و نعمت و جوار پاكان و مقربان درگاه خدا برخوردار می شود اما اگر از بدان است، در عذاب و همراهی شیاطین و پیشوایان گمراهی، روزگار می گذراند: "لَعَلِّى أَعْمَلُ صَلِحاً فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا وَمِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ؛[1] شايد در آنچه از خود به جاى گذاشته ام (از مال و...) كار نيكى انجام دهم. (به او گفته مى شود:) هرگز. اين گفته سخنى است كه (به ظاهر) مى گويد (ولى اگر برگردد، به آن عمل نمى كند) و در پى آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند."
دلیل عقلی، آیات و روایات همگی گواهی میدهند که با مرگ انسان روح او از بین نمیرود، بلکه روح انسان برای خودش اصالت و استقلال دارد. در قرآن عوارض و آفات به جسم انسانها نسبت داده شده است، نه روح او.
اما این که این روح پس از مرگ در کجاست و چه حالی دارد، باید پاسخش را در آیات و روایات پیدا کرد. قرآن در این باره میفرماید: “و از پی آنان تا روزی که مبعوث شوند، فاصلهای (برزخ) است”.[۱] مراد از عالم برزخ، عالم قبر است؛ عالمی که انسان در آن یک نوع زندگی خاصی تا قیامت دارد. این حقیقت را در آیات و روایات بسیاری از شیعه و سنی میتوان مشاهده کرد.[۲]
موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما در عین حال از برخی ویژگیهای مادیات بیبهره نیستند؛[۳] مثلاً دارای شکل، صورت، زمان و مکان و … هستند و حالات متفاوتی؛ مانند سختی، راحتی، شادی و نگرانی و … را میتوانند درک کنند.[۴]
اشاره :
قرآن ، آفرينش جهان و هرچه در آن است را به عنوان معجزه و دليلي بر قدرت خداوند بيان ميكند.از ديدگاه قرآن ، حيات انسان با آفرينش آدم و حوّا آغاز ميشود و داستان خلقت ، حكايت از آفرينش همه موجودات به صورت زوج براي توليد نسل و ادامه حيات دارد. مفسران معاصر مسلمان ، به ويژه آنان كه به تفسير علمي دست يازيدهاند. با توجه به اين كه در قرآن هيچ اشارهاي به تبديل گونهاي از موجودات به گونه ديگر نشده است ، نظريه تكامل داروين را مغاير با تعاليم قرآن ميدانند. همين مفسران معتقدند كه قرآن در 1400 سال پيش چنان توصيف دقيقي از پيدايش جنين و مراحل زنجيرهاي رشد و تكامل آن ارائه ميدهد كه برخي جزئيات آن به تازگي در تحقيقات علمي به اثبات رسيده است.ديدگاههاي تفسيري قديمي ومعاصر ، آيات مربوط به بارداري ، تولد و رشد و نمو انسان را دليل محكمي بر عظمت و دقت خداوند در آفرينش انسان ميدانند.مراحل اوليه زيستشناختي زندگي انسان از نظر قرآن شامل لقاح ، رشد و نمو جنيني ، تولد ، شيردهي و از شيرگرفتن نوزاد است.همچنين آيات فراواني ، مراحل مختلف زندگي انسان را تا مرگ و حيات پس از مرگ توصيف ميكند.در قرآن ، آياتي كه به زندگي زيستشناختي انسان اشاره ميكنند با ترتيب خاصي نيامدهاند و در سورههاي متفاوتي ذكر شدهاند ولي در اين مقاله آيات مشابه براي بررسي موضوعي ، طبقهبندي شدهاند.
داستان حضرت ابراهیم (ع) که در قرآن نقل شده است، نشان می دهد که مردگان چگونه زنده خواهند شد:
«وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ أَرِنی كَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتى قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لكِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبی قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتینَكَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَكیمٌ؛[بقره/۲۶۰] و (به خاطر بیاور) هنگامى را كه ابراهیم گفت: خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ایمان نیاوردهاى؟! عرض كرد: آرى، ولى مى خواهم قلبم آرامش یابد. فرمود: در این صورت، چهار نوع از مرغان را انتخاب كن! و آنها را (پس از ذبح كردن،) قطعه قطعه كن (و در هم بیامیز)! سپس بر هر كوهى، قسمتى از آن را قرار بده، بعد آنها را بخوان، به سرعت به سوى تو مى آیند! و بدان خداوند قادر و حكیم است (هم از ذرات بدن مردگان آگاه است، و هم توانایى بر جمع آنها دارد)» ...
چکیده | |
ولادت معنوی، حیات دوبارهای است که انسان میتواند در همین نشئة دنیایی به آن دست یابد. این تولد منوط به ایجاد تحولاتی در حوزه معنویت و به تعبیری، ولادت طفل جان از دامن ایمان است که ولایت او را پیامبر اکرم (ص) و به تبع او پیر راهدان، بر عهده دارد. ولادت ثانی مراتب تکامل نفس است که از امّارگی به مقام اطمینان می رسد و یکایک صورتها و پوششهای ناراست را از خود میزداید و سر انجام به صورت الهی و ملکوتی خود دست مییابد. ولادت معنوی محصول مرگ ارادی است؛ این مرگ نوعی فنای اختیاری و میراندن نفسانیات و شهوات است که در پرتو آن، روح به زندگی دیگر دست مییابد. در این ولادت، نفس انواع مرگ را که رهایی از بندها و تعلقات گوناگون است، تجربه میکند تا به حیات معنوی و طیبه دست پیدا کند. در مرگ اختیاری انسان به نحوی به قیامت راه مییابد و آنچه را که آدمی با مرگ اجباری در مییابد، در همین نشئه، بالعیان مشاهده میکند. آنچه عارف را وامیدارد به مرگ اختیاری تن دهد، جوشش و فوران عشق و میل به اتحاد با مبدأ خود است. شوق به اتصال، عارف را به وصال پیش از وصال و مرگ پیش از مرگ، دعوت میکند. |
انسان موجودی عاقل است و همین عقل در کمال خودش است که او را از دیگر موجودات متمایز ساخته است. زمانی انسان هویت واقعی خود را به دست می آورد که از قوه عاقله خود به درستی بهره گیرد به تعقل و خردورزی بپردازد. اما بسیاری از مردم این قوه را به کار نمی گیرند؛ چرا که آثار آن در زندگی ایشان نمود ندارد. از نظر قرآن، آن چه از عقل مهم است به کارگیری آن است. برای این که دریابیم تا چه اندازه در این مسیر قرار داریم و از خرد خود بهره می بریم؟ می بایست به آثار و نشانه های آن توجه داشته باشیم. شناخت آثار و نشانه های خرد می تواند ما را برای رسیدن به مقصود یاری رساند. ...
برزخ در لغت به معنای زمین و یا مکانی است که برزخ؛ حیات پس از مرگ بین دو چیز فاصله انداخته است. اما برزخ در اصطلاح قرآن، روایات و مجموعه تعالیم اسلامی به معنای عالم پس از مرگ و حدفاصل بین دنیا و آخرت است. شاید بتوان ادعا کرد که برزخ بدین معنا نخستین بار در تعالیم اسلامی و قرآن کریم استعمال گردیده است. این واژه تنها یک بار در قرآن آمده و در آن، حال انسان های تبهکار و مجرم، هنگام فرا رسیدن مرگ و درخواست غیرقابل قبول آنان مبنی بر بازگشت به دنیا و پاسخ آنان به اینکه فرا روی ایشان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند، گزارش شده است:«حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون jلعلی اعمل صلحا فیما ترکت کلا انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون».
علاوه بر آیه مزبور، آیات دیگری را می توان یافت که به نوعی بر حقایق برزخی دلالت داشته و برای اثبات عالم پس از مرگ قابل استفاده است.
در این آیات به موضوعات ذیل پرداخته شده است: ادامه حیات شهیدان پس از مرگ؛ احوال ارواح انسان ها هنگام انتقال از زندگی دنیوی به سرای دیگر؛ سرگذشت انسان ها پس از مرگ به همراه برخی خصوصیات و نحوه حیات آنها؛ تعدد حیات و مرگ.
برزخ در حقیقت ادامه وجود عالم دنیا و استمرار حیات انسان پس از مرگ است، هر چند برخی از خصوصیات عالم دنیا از جمله امکان کسب اختیاری کمالات علمی در آنجا وجود ندارد. از این رو برخی بر این عقیده اند که فلسفه خلقت عالم برزخ که در میان دنیا و آخرت قرار گرفته مانند: فلسفه هر مرحله متوسط دیگر است که از یک سو زمینه ای برای آمادگی حضور در طرف دیگر ایجاد می کند، و از سوی دیگر از آنجا که قیامت برای همه انسان های طول اعصار، در یک روز تحقق می یابد راهی جز آن نیست که آنهایی که مرده اند در عالمی به انتظار باشند تا به همراه انسان های دیگر به عرصه قیامت وارد شوند.
داستان آفرينش انسان كه در قرآنكريم به آن پرداخته شده است و مقام خليفهاللهي آدم و سجده ملائكه در برابر آدم و خضوع آنها و اجراي فرمان خداوند توسط فرشتگان و تمرّد شيطان از انجام سجده بر آدم و موضوعات پس از آن كه قرآنكريم به تفصيل و گاه به اجمال به آن پرداخته است در حقيقت اولين كلاسهاي آموزشي اعتقادي و اخلاقي است كه خداوند آن را ترسيم نموده است. و با بيان آن انسان را به راه مستقيم انبياء و اولياء الهي دعوت كرده و از راه شيطان كه راه تمرد و گمراهي و ضلالت است برحذر داشته است. واژه شيطان به معني دور شده از خير است چنانكه در مجمعالبيان «البعيد من الخير» گفته شده است. [1] البته معاني مختلفي براي آن بيان شده كه جاي طرح آن نميباشد. زيرا بناي اين نوشتار بر سادگي و اختصار در طرح موضوعات ميباشد به گونهاي كه اكثر مخاطبان در هر سطحي بتوانند از آن بهرهمند شوند.
بهرحال شيطان معروف به اين خاطر شيطان ناميده شده كه از رحمت الهي دور است. نام ديگر او كه قرآنكريم بيان داشته «ابليس» است.
كلمه «ابليس» نيز به معني مأيوس از رحمت خداوند ميباشد. علت نااميدي او از رحمت خداوند تمرد او از دستور خدا بود. قرآنكريم در اين باره ميفرمايد: و اذ قلنا للملائكه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابليس ابي و استكبر و كان من الكافرين. [2]
از جمله آياتي كه به وضوح مقام انسان را در قرآنكريم بيان ميكند. آياتي است كه تقريباً در اوائل سوره بزرگ بقره يعني آيات (30 – 34) آن سوره آمده است.
در اين سوره خداوند به فرشتگان خطاب ميكند كه ميخواهم براي خود در زمين جانشين قرار دهيم (با اين خطاب، مقام و ارزش و رسالت انسان از نظر قرآن روشن ميشود و آن نمايندگي خداوند در زمين است. فرشتگان اعتراض ميكنند كه ميخواهي در روي زمين كسي را قرار دهي كه به خونريزي و فساد بپردازد و خداوند ميفرمايد من چيزي را ميدانم كه شما نميدانيد.
«و اذ قال ربك للملائكه اني جاعل في الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون. [1]
«خليفه» به معني جانشين است، ولي منظور از آن در اينجا، خلافت الهي و نمايندگي خدا در زمين است، زيرا سؤالي كه بعد از اين فرشتگان ميكنند و ميگويند، نسل آدم ممكن است مبدأ فساد و خونريزي شود و ما تسبيح و تقديس تو ميكنيم، متناسب همين معني است چرا كه نمايندگي خدا در زمين با اين كارها سازگار نيست. خداوند ميخواست موجودي بيافريند كه گل سرسبد عالم هستي باشد و شايسته مقام خلافت الهي و نماينده «الله» در زمين گردد.
در حديثي كه از امام صادق(ع) در تفسير اين آيات آمده كه فرشتگان بعد از آگاهي از مقام آدم دانستند كه او و فرزندانش سزاوارترند كه خليفه الهي در زمين و حجتهاي او بر خلق باشند.
در قرآنكريم انسان از جهتي مورد ستايش بسيار قرار گرفته و از طرف ديگر نكوهش شده است. زيرا از نگاه قرآن انسان داراي استعداد فطري براي رسيدن به كمال ميباشد و توانايي اين را دارد كه در پرتو تعاليم حياتبخش انبياء و اولاي الهي مدارج رشد معنوي را يكي پس از ديگري طي كند.
انسان گراميترين مخلوق الهي معرفي شده است. قرآنكريم در اين باره ميفرمايد: و لقد كرمنا بني آدم و حملنا هم في البر و البحر و رزقناهم من الطيبات و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفضيلا. [1]
ما بنيآدم را گرامي داشتيم و آنها را در خشكي و دريا (بر مركبهاي راهوار) حمل كرديم و از انواع روزيهاي پاكيزه به آنها روزي داديم و بر بسياري از خلق خود برتري بخشيديم.
از آنجا كه يكي از راههاي تربيت و هدايت، شخصيت دادن به افراد ميباشد قرآنكريم در اين جا به بيان شخصيت والاي نوع بشر و مواهب الهي نسبت به او ميپردازد، تا باتوجه به اين ارزش فوقالعاده به آساني خود را آلوده نساخته و خويش را به بهايي اندك نفروشد (و لقد كرمنا بني آدم).
بعضي از مفسران آيه فوق را دليل بر فضيلت فرشتگان بر كل بنيآدم دانستهاند، چرا كه قرآن ميگويد ما انسانها را بر بسياري از مخلوقات خود برتري داديم و طبعاً گروهي در اينجا باقي ميماند كه انسان برتر از آنها نيست و اين گروه جز فرشتگان نخواهند بود. ولي باتوجه به آيات آفرينش آدم و سجود و خضوع فرشتگان براي او و تعليم علم اسماء به آنها از سوي آدم، ترديدي باقي نميماند كه انسان از فرشته برتر است. بنابراين واژه «كثير» در آيه به معني جميع خواهد بود. و به گفته مفسر بزرگ طبرسي در مجمعالبيان، در قرآن و مكالمات عرب، بسيار معمول است كه اين كلمه به معني جميع ميآيد. چنانكه قرآن در باره شياطين ميگويد: «و اكثرهم كاذبون»
به نام خداي عليّ اعلي آغاز ميكنم داستان آدم و حوا
نام مبارك حضرت آدم (عليهالسلام) كه نخستين پيامبر است، شانزده بار به نام آدم (عليه السلام) و هشت بار به عنوان بني آدم(عليهالسلام) و يك بار به عنوان ذريّه آدم (عليهالسلام) بر روي هم بيست و پنج بار، در نه سوره و در بيست و پنج آيه، در قرآن مجيد آمده است.[1]
امام صادق(عليهالسلام) ميفرمايد: «دليل ناميدن آدم (عليهالسلام) به اين اسم، بدان خاطر است كه او از اديم و پوسته و قشر زمين آفريده شده است و شيخ صدوق گويد: اديم نام چهارمين لايه دروني زمين است كه آدم (عليهالسلام) از آن خلق شده است.[2]
خداوند آدم (عليهالسلام) را بدون پدر و مادر بيافريد، تا دليل باشد بر قدرت الهي.[3]
وي نهصد و سي سال عمر كرد[4]، و سرانجام در پي تبي طولاني در روز جمعه يازدهم محرم وفات يافت و در غاري ميان كوه ابوقبيس دفن شده و صورت او به طرف كعبه قرار دارد.[5]
در قرآن مجيد راجع به حضرت آدم (عليهالسلام) حالات مختلف و گوناگوني ذكر شده و ما به يازده قسمت از حالات مزبور اشاره ميكنيم كه عبارتند از: ...
چکیده:
خداوند متعال در قرآن کریم، به مناسبتهای مختلف به منشأ خلقت انسان و مادّهای که از آن خلق شده اشاره کرده و از خاک، گل، آب و منی به عنوان عناصری که انسان از آن به وجود آمده یاد کرده است. در جمع بین این آیات میتوان گفت که خلقت انسان از خاک شروع شده و این خلقت تنها مختص انسان نخستین یعنی حضرت آدم(ع) بوده است امّا خلقت انسانهای بعدی از نطفه آغاز میشود و ادامه مییابد. همچنین از منظر قرآنی مراحل تکامل انسان در مرحلهی جنینی را تا قبل از تولّد میتوان به پنج مرحله تقسیم کرد که عبارتند از نطفه، علقه، مضغه، پیدایش عظام و روئیدن لحم و در نهایت مرحلهی تولّد قرار دارد که با تمهیداتی که خالق انسان برای سهولت وضع حمل اندیشه است، کودک به آسانی چشم به جهان میگشاید.
طرح مسئله
از زمانیکه بشر این امکان را یافت تا با ساخت ابزار لازم و عکسبردای از جنین، مراحل رشد آن را در آزمایشگاه زیر نظر قرار دهد، مدّت زیادی نمیگذرد؛ حالات مختلف جنین و مراحل رشد آن، برای قرنها از جمله مجهولات بشر به شمار میرفت وبرخی مسائل مربوط به آن از جمله منشأ حیات و کیفیّت آن، هنوز هم در زمرهی معمّاها و مسائل لاینحلّ علمی جای دارد. با این وجود قرآن کریم، قرنها پیش از این و در زمانی که از هیچیک از دستاورهای نوین در حوزهی زیستشناسی خبری نبود، به تشریح کیفیّت خلقت انسان و مراحل تکامل جنین در رحم مادر پرداخت که با توجّه به قصور دانش بشری در آن عصر، این مسئله را میتوان بعدی از ابعاد اعجاز علمی قرآن کریم به حساب آورد.
ما در این نوشتار برآنیم تا با جمع آوری آیات مربوطه به بررسی مضمون و نحوهی دلالت آنها با استناد به تفاسیر موجود، بپردازیم تا از این رهگذر بتوانیم منشأ آفرینش انسان و نیز مراحل رشد و تکامل جنین را مورد بررسی قرار دهیم.
انسان در قرآن
مؤلف: استاد شهید مرتضی مطهری
جهت دانلود بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید
توجه:
- بعد از دانلود کتاب را از حالت زیپ خارج کرده و مطالعه بفرمایید.
- فرمت کتاب html می باشد.
- قابلیت کپی برداری از تمامی متون کتاب.
تعداد صفحات : 3
به نام آفریدگاری که انوار کلام و آیات معجزه آسایش ، جان و دل را صفا می بخشد و در پرتو معانی و مضامین قران اقدس و مقدسش ، روح و روان ، تابان و رخشان می گردد. سلام و درود بر شما عاشقان و شیفتگان و مشتاقان کلام وحی ، قرآن کریم.